Ilham Tohti

Minderheitenschützer in HAFT!

Ilham Tohti, ein Wirtschaftsprofessor an der Central University for Nationalities in Peking, Gründer der Website "Uighur Online" und bekannter Kritiker von Chinas ethnischer und religiöser Politik in der autonomen Region Xinjiang Uighur (XUAR), wurde am 23.9.2014 zu lebenslanger Haft verurteilt. Er wurde am 12.1. in Peking verhaftet, sein Frau erhielt den Haftbefehl am 25.2. - man warf ihm "Separatismus" vor, ein Vorwurf, der oft gegen Uighuren erhoben wird, die ihre Stimme gegen Menschenrechtsverletzungen erheben. Er ist ein politischer Gefangener, der über fünf Monate in Isolationshaft gehalten wurde, nach Angaben seiner Anwälte wurde ihm zudem für zehn Tage Essen verweigert und ihm wurden Fußfesseln im Arrest angelegt.

Mehr: https://www.amnesty.de/briefe-gegen-das-vergessen/2016/11/china-ilham-tohti

Ilham Tohti

Defender of Minorities in Jail!

Ilham Tohti, an economics professor at Central University for Nationalities in Beijing, the founder of “Uighur Online” website, and a well-known critic of China’s ethnic and religious policies in the Xinjiang Uighur Autonomous Region (XUAR), was sentenced to life imprisonment on 23 September 2014. He was first taken away from his home in Beijing on 15 January, and his wife received the arrest warrant on 25 February telling her that he was being charged with “separatism”, a charge that has often been used against Uighurs who speak out against human rights violations. He is a prisoner of conscience, who was held incommunicado for over five months, and according to his lawyers he was denied food for 10 days and has had his feet shackled in detention.